9 اکتبر 2023- رژیم غذایی کودک مهم است زیرا به رشد، سالم ماندن و داشتن انرژی برای بازی، یادگیری و انجام کارهایی که دوست دارد، کمک می کند. اگر شما والدین یا مراقب کودک مبتلا به دیابت هستید یا کسی که با خطر ابتلا به این بیماری مواجه است، ممکن است نگران باشید که فرزندتان چه چیزی باید بخورد و چه نباید بخورد.

آیا رژیم های کم کربوهیدرات که گاهی اوقات به عنوان راه حل تبلیغ می شوند، واقعا برای کودکان و نوجوانان منطقی است؟ یا آیا آنها یک دستور العمل بالقوه برای سایر مشکلات سلامتی هستند؟

دیابت، یک مشکل بهداشتی برای کودکان و نوجوانان در ایالات متحده است. از سال 2001 تا 2017، تعداد کودکان 20 ساله و کمتر مبتلا به دیابت نوع یک، 45 درصد افزایش یافته است، در حالی که موارد دیابت نوع 2 به 95 درصد افزایش یافته است.

نگرانی در مورد دیابت در کودکان فراتر از خود این بیماری است، زیرا افراد مبتلا به دیابت ممکن است از پیامدهای سلامتی طولانی مدت، از جمله بیماری قلبی، بیماری کلیوی، مشکلات بینایی و عوارض تهدید کننده زندگی رنج ببرند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد و ما نمی‌توانیم از ابتلای همه ی کودکان به آن جلوگیری کنیم، به‌ویژه آنهایی که با خطرات خانوادگی دیابت نوع 1 مواجه هستند. اما ما می‌توانیم بسیاری از کودکان و بزرگسالان را از ابتلا به دیابت نوع 2 دور نگه داریم، که اغلب می‌توان از طریق عادات سبک زندگی سالم از ابتلا به دیابت جلوگیری کرد. ما همچنین می توانیم به کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 بهترین فرصت ممکن را بدهیم تا قند خون خود را به خوبی مدیریت کنند و زندگی سالم و فعالی داشته باشند.

تغذیه خوب در این مبارزه برای محافظت از سلامت فرزندانمان ضروری است. مشکل در تعریف دقیق معنای "تغذیه خوب" به خصوص برای بدن در حال رشد، است.

در سال های اخیر، برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی پیشنهاد کرده اند که رژیم های کم کربوهیدرات - به ویژه رژیم کتوژنیک - می تواند به کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت (یا افرادی که با خطرات جدی ابتلا به این دو بیماری مواجه هستند) کمک کند. بسیاری به اثربخشی این رژیم غذایی در کمک به برخی افراد برای رسیدن به وزن سالم اشاره می کنند. اما دیگران مطمئن نیستند که محدودیت های شدید در رژیم کتو بهترین راه حل باشد، حتی برای کودکانی که در حال حاضر به دیابت مبتلا هستند.

کودکان در ایالات متحده حدود 50٪ کالری خود را از کربوهیدرات ها دریافت می کنند که بر اساس دستورالعمل های تغذیه ای مورد تایید و تنظیم شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده اجرا می شود. مشکل اینجاست که بیشتر کربوهیدرات‌هایی که بچه‌های ما مصرف می‌کنند، از قندها و نشاسته‌های اضافه شده در غذاهای بسیار فرآوری‌شده است.

غلات، چیپس، تنقلات، نوشابه‌های گازدار، کلوچه‌ها و آب نبات‌ها همگی نمونه‌هایی از مواد غذایی هستند که با افزایش قند خون، افزایش وزن و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط هستند. برخلاف کربوهیدرات‌های غنی از مواد مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل، این غذاها به کودکان کمک نمی‌کنند که احساس سیری کنند. در واقع، شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد طعم و بافت غذاهای فرآوری‌شده باعث می‌شود ما هوس بیشتری نسبت به آنها داشته باشیم که باعث پرخوری شده و ما را متحمل عواقب سلامتی می کنند.

حتی با این وجود، ایده حذف تقریباً تمام کربوهیدرات ها از رژیم غذایی کودک ممکن است استراتژی عاقلانه ای نباشد زیرا بدن در حال رشد به مواد مغذی سالم موجود در میوه ها، سبزیجات و غلات کامل نیاز دارد. در واقع، زمانی که کربوهیدرات ها محدود می شوند، رشد کودک ممکن است کند شود و سلامت استخوان نیز ممکن است آسیب ببیند.

کودکان برای رشد در مدرسه و زندگی به انرژی حاصل از تجزیه ی کربوهیدرات ها نیاز دارند. هم بدن و هم مغز به کربوهیدرات ها به عنوان سوخت سالم برای ورزش، بازی، مطالعه، فعالیت های اجتماعی و غیره، وابسته هستند.

رژیم های غذایی با پروتئین بالا می تواند برای کلیه ها سخت باشد زیرا کلیه ها باید از شر تمام پروتئین های اضافی که بدن به آن نیاز ندارد، خلاص شوند.

برچسب زدن کربوهیدرات‌ها به‌عنوان غذاهای «بد» ممکن است بچه‌ها را مستعد غذا خوردن های بی‌نظم کند و به الگوهایی دامن بزند که می‌تواند منجر به بی‌اشتهایی، پرخوری، اعتیاد به خوردن و سایر تهدیدات سلامتی شود.

رژیم های غذایی محدود می تواند موقعیت های خانوادگی و اجتماعی را استرس زاتر کند. انتخاب‌های محدود غذایی ممکن است باعث شود بچه‌ها احساس کنند که با خواهر و برادر و دوستان خود فرق دارند. برنامه ریزی و تهیه وعده های غذایی مناسب کتو به معنای کار قابل توجهی برای والدین و مراقبان است که اغلب باعث ایجاد تنش و نگرانی می شود که می تواند بر رفاه کودک (و تعادل عاطفی خانواده) تأثیر بگذارد.

یک رویکرد متعادل تر به رژیم های کم کربوهیدرات و کتو برای کودکان شامل سه مرحله ی کلیدی است .تغذیه خوب برای همه کودکان و نوجوانان، به ویژه کسانی که مبتلا به دیابت یا پیش دیابت هستند، ضروری است. آکادمی اطفال آمریکا(AAP) با متخصصان تغذیه و سایر متخصصان سلامت که یک رویکرد متعادل را برای پیشگیری و درمان توصیه می کنند، موافق است. به طور خاص، AAP توصیه می کند:

1.کربوهیدرات های سالم تر را انتخاب کنید: به کودکان کمک کنید کربوهیدرات های غنی از مواد مغذی را به جای غذاهای فرآوری شده شیرین و نشاسته ای- که می تواند خطر دیابت را افزایش دهند- انتخاب کنند.

2.نوشیدنی های شیرین را حذف کنید: نوشیدنی های شیرین شده با شکر را به طور کامل حذف کنید.

3. تشویق به داشتن تحرک و فعالیت بدنی: برای کودکان مبتلا به دیابت یا پیش دیابت، یک رژیم غذایی متعادل همراه با 60 دقیقه ورزش متوسط تا شدید در روز برای تنظیم قند خون و حمایت از وزن بدن سالم توصیه می شود.

کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت باید توسط یک تیم پزشکی متمرکز و چند رشته ای که شامل پزشک اطفال یا پزشک خانواده آنها می شود، تحت نظر باشند. با توجه به خطرات ناشی از اختلال در غذا خوردن و سایر مشکلات سلامتی، آکادمی اطفال آمریکا رژیم های کتو یا سایر رژیم های غذایی کم کربوهیدرات را برای کودکان مبتلا به دیابت توصیه نمی کند،مگر اینکه تحت نظارت دقیق یک تیم مراقبت از دیابت باشد، که بر پروتکل های ایمنی برای محافظت از رفاه کلی کودک تمرکز کنند.

درک توصیه های متناقضی که ممکن است در مورد تغذیه دوران کودکی شنیده باشید، می تواند چالش برانگیز باشد. هر زمان که در مورد دیابت، پیش دیابت و سلامت فرزندتان سوال یا نگرانی دارید، با پزشک او تماس بگیرید. متخصصان اطفال نقش مهمی در کمک به کودکان و نوجوانان دارند تا از خطرات سلامتی خود عبور کنند و عاداتی را که می تواند به آینده ای سالم منجر شود، بپذیرند. برای راهنمایی هایی که نیازهای منحصر به فرد کودک شما و نیازهای خانواده شما را نیز در نظر می گیرد، به پزشک اطفال خود اعتماد کنید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-children-diabetes-pre-diabetes-low-carb-diet.html